Optimizare SEO – peste 20 de sfaturi gratuite și concrete de la specialiști Panda SEO
Optimizarea SEO este un domeniu provocator. În limba română înseamnă să-ți optimizezi site-ul pentru motoarele de căutare. Fie că ne place sau nu, când vorbim de motoare de căutare, cel puțin în România, ne referim mai ales la google. În acest articol vei găsi o listă cu principalele lucruri pe care le poți face pentru optimizarea site-ului tau. Prescurtarea SEO provine din limba engleză: Search Engine Optimization.
Dacă dai o căutare pe google după:optimizare SEO sau optimizare site vei găsi o mulțime de companii care-ți pot oferi servicii SEO. Eu nu am scris acest articol pentru a-ți oferi servicii de SEO pentru că nu fac acest lucru. Am scris acest articol pentru ca orice om care caută pe google: optimizare SEO să înțeleagă într-un limbaj cât mai accesibil ce presupune această optimizare SEO, ce înseamnă acest lucru mai concret.
Fie că vrei să faci tu SEO, fie că vrei să externalizezi în totalitate sau parte din această activitate, este bine să știi ce presupune această activitate de SEO. M-am ocupat personal de site-ul traininguri.ro care ocupă una din primele trei poziții în google pentru ce ne interesează, cum ar fi: curs manager resurse umane, curs de formator, curs achiziții publice, training vânzări, etc)
Ce am făcut vedeți mai jos. Este un rezumat, un fel de checklist. Despre multe aspecte, în profunzime vorbesc în Cursul de Marketing online.
Așadar ce ai putea face pentru optimizare SEO?
1. Folosește keyword planner
Din punctul meu de vedere aici este pasul zero pe care trebuie să-l faci. Motivul este simplu: de la început trebuie să știi exact ce vrei să obții, pe ce expresii vrei să te clasezi bine în clasamentul google. Adică, degeaba indexezi și optimizezi pentru SEO ceea ce oamenii nu caută.
Acționează inteligent din start și optimizează pentru ceea ce te interesează. În detaliu, prezint cum se face acest lucru în marketing academy, modulul 7. Oricum, ideea de bază este simplă: stabilește pe ce expresii vrei să faci SEO si verifică în keyword planner ce volum de interogări ai pe expresia/ expresiile respective.
2. Instalează-ți un instrument care să te ajute în optimizarea SEO
Depinde pe ce platformă ai websiteul, eu prefer wordpress. Pentru wordpress instalezi pluginul Yoast, care este gratuit și acesta îți spune exact ce faci bine și ce nu faci bine. Este ușor de folosit. În modulul 5 din Marketing Academy, ofer și un studiu de caz ca să vezi exact cum se folosește. Atâta vreme cât îl folosești inteligent, cel puțin pentru baza SEO a fiecărui articol de pe website-ul tău este de ajuns.
3. Optimizează-ți titlurile articolelor
Practic, odată ce ai decis să targetezi un cuvânt cheie sau o expresie aceatea trebuie să apară în titlul articolului tău. Este important să fie relevantă și clară.
4. Optimizarea linkurilor
Eu prefer, ca odată ce am targetat un cuvânt cheie, dincolo de denumirea website-ului, linkul trebuie să fie exact cuvântul cheie. Este prietenos si pentru google și pentru utilizatori.
5. Optimizarea metadescrierilor
Atunci când publici un articol trebuie să îi adaugi și o metadescriere. Aceasta este un fel de rezumat citit de google. Practic, din titlu, link si metadescriere, google înțelege despre ce este vorba.
De obicei , dar nu întotdeauna această metadescriere apare în google. Și această metadescriere trebuie să conțină expresia cheie, să fie relevantă pentru expresia pe care tu o vizezi și totodată atractivă și relavantă pentru utilizatorul care o vede în google. Pentru această metadescriere ai rubrică în Yoast.
6. Optimizarea introducerii și a conținutului
Există multe teorii privind frecvența cu care să apară cuvântul cheie în articol. Personal nu cred că există un răspuns adevărat 100%. Evident, trebuie să apară de câteva ori, de minim 3-5 ori, totuși cât de mult te întinzi cu inserarea expresiei cheie în articol, ține mai degrabă de bunul simț.
Când simți că exagerezi ar fi bine să te oprești, pentru că și google va trage aceeași concluzie. Deci, întrodu-ți cuvântul cheie în primul paragraf, apoi și în text. Ideea este că ar trebui ca frecvența cuvântului cheie să fie naturală, odată ce scrii despre lucrul respectiv.
7. Optimizarea titlurilor și a subtitlurilor (headings)
Atunci când publici un articol tu poți alege ce este titlu și ce este subtitlu. Gândește-te la aceste titluri și subtitluri ca la un fel de cuprins de carte. Aceste titluri îl ajută pe google să înțeleagă structura articolului tău. Evident îl va ajuta și pe utilizator această organizare a conținutului.
Practic, în titlurile și subtitlurile din articol, în loc de a alege să identifici vizual titlurile punând o mărime de font mai mare sau mai mică, folosești opțiune de heading 1, 2, 3, sau 4. Dacă-ți instalezi wordpress în limba română vei vedea exact ca în imaginea de mai jos (subtitlu 1, subtitlu 2, etc). Eu de obicei îmi gândesc această structură înainte de a scrie articolul, însă o poți face și după.
8. Optimizarea imaginilor din conținut
Când vine vorba de imagini sunt importante trei lucruri:
- relevanța pozei pentru expresia cheie
- optimizarea ei din punct de vedere al dimensiunii (sa nu fie prea mare,adică pe undeva la maxim 100 KB)
- să adaugi alt text (text alternativ) care să conțină cuvântul cheie cel puțin pe una dintre poze (dacă ai mai multe)
9. Inserarea de linkuri externe și externe
Ele se numesc inbound links sau outbound links. Este recomandat să inserezi minim unul două linkuri către alt conținut de pe articolul tău (inbound link) și unul tău către un site extern. Este de preferat ca linkurile să fie relevante și ajutătoare pentru utilzator să nu fie puse artificial doar pentru că trebuie puse.
10. Adăugare taguri și categorii
La sfârșitul articolelor trebuie să adaugi taguri (etichete). Aici introduci expresii relevante din care să se înțeleagă pe scurt ce subiecte atinge articolul tău. Aici poți introduce și expresii din familia de cuvinte a expresiei vizate, cu singura condiție să fi vorbit de acel lucru în articol. Dacă nu ai vorbit doar riști o penalizare din partea google.
11. Relevanța conținutului este vitală pentru SEO
Când spun relevant mă refer în primul rând la cititor. Dacă nu ai un conținut relevant și de bună calitate degeaba îndeplinești punctele 1-10 de mai sus. Aici se trage linie! Dacă articolul nu este unul bun, poți să optimizezi 1 000 de ani, poți să încerci să introduci câte cuvinte cheie vrei tu, poți să respecți totul. Practic trebuie să scrii cu impact, fie că vorbim de o prezentare de produs, fie că vorbim de un articol tip resursă. Aici apare și o primă problemă a consultanților externi.
Ei te pot ajuta cu punctele 1-10, însă cu acest punct este greu că cineva din exterior să creeze un conținut de calitate și relevat pentru publicul tău. Am auzit și plângeri că au plătit consultanți care nu au avut rezultate. Și eu m-am plâns de acest lucru, până am înțeles ce poate face un consultat și ce nu poate face. Nu-i vina lui la relevanța conținutului. Aici este sarcina ta, sau a responsabilului de conținut din companie. În modulul 9 din Marketing Academy explic cum să scrii articole de impact care să-ți genereze clienți. Oricum, cheia este relevanța.
12. Strategia SEO pentru a ținti prima poziție în Google
Probabil ești interesat de optimizare SEO dacă ai ajuns până aici, însă probabil te interesează nu doar optimizare seo în general, ci vrei o optimizare care să te ducă în prima pagina în google și de ce nu pe primele poziții? Să fii în prima pagină uneori nu este de ajuns.
Utilizatorii, când dau căutare în google, pe prima poziție dau click sub 50%, pe a doua poziție 20-30%, pe a treia poziție din google sub 20 %, etc. Practic, dacă nu ești în una din primele trei poziții atragi mai puțin de 10 % din cei care caută expresia respectivă.
Acest procent poate să difere de la domeniu la domeniu și poate varia în funcție de câtă reclamă apare înaintea primei poziții sau cât de atractiv apare titlul și descrierea site-ului tău. Practic, în afară de a scrie relevant pentru publicul tău, trebuie să scrii și inteligent pentru a-ți surclasa competitorii.
13. Optimizare site în întregime pentru SEO
Este important de reținut că punctele 1-12 se aplică pentru fiecare pagină sau articol pe care-l pui pe website-ul tău. Adică, mai sus nu ai sfaturile generale, ai lucrurile pe care trebuie să le faci pentru fiecare articol, serviciu sau produs de pe websiteul tău.
Când te gândești la optimizare site sau optimizare SEO a întregului site, baza este pe fiecare articol de pe website-ul tău. Adică optimizarea în general a site-ului vine abia ulterior și nu sunt prea multe lucruri de făcut. Baza este în fiecare articol, adică pe tot ce postezi tu pe site. Practic, optimizarea SEO generală este suma tuturor optimizărilor pe care tu le faci pentru fiecare conțint pe care-l publici pe website.
14. Optimizarea categoriilor și a tagurilor
Aici te folosești tot de pluginul Yoast sau de opțiunile wordpress. Îl configurezi urmând instrucțiunile, apoi te duci pe categorii și adaugi descrierea ta pentru fiecare categorie pe același principiu ca și în cazul articolelor. Adică, pentru fiecare categorie de pe site-ul tău introduci o metadescriere, care la fel urmează să apară în google. În google vei vedea că uneori google îți oferă o pagină, alteori o categorie. Depinde ce consideră el mai relevant. Vezi cum afișează deja pe domeniul tău și urmează aceeași strategie. Oricum ar fi , recomandarea mea este să pui descrierile categoriilor. La fel, în cazul în care indexezi din configurările Yoast și tagurile, trebuie să faci același lucru și cu ele. Aici discuția este mai lungă, poți urmări pe internet un tutorial de configurarea yoast să vezi ce te avantajează mai mult.
15. Folosește instrumente de verificare
Eu de exemplu, folosesc SEO doctor. Il instalezi în browser și verifici ce ai făcut. El îți spune dacă din punct de vedere tehnic e ok sau nu, și-ți spune și ce erori ai. Este un instrument bun, poți să cauți și variante similare. Acest instrument te mai ajută să vezi ușor ce face și competiția ta, pentru că îți dă rezumatul competiției tale. Este bine uneori să nu inventezi roata și să vezi ce face și competiția.
16. Viteza de încărcare a siteului este importantă pentru SEO
Dincolo de impresia ta că websiteul tău se încarcă repede sau nu, folosește instrumente de verificare. Cele mai bune sunt cele de la pingdom și google page speed. Testează viteza de încărcare nu doar a home page-ului, ci și a fiecărui articol odată ce-l publici. Dacă-ți dă cu roșu ai nevoie de un programator să te ajute. Aici am cea mai mare disputa cu programatorii…pentru ca niciodată nu sunt mulțumit. Există și pluginuri, dar aici este alt subiect mare pe care poate o să-l lămuresc cu altă ocazie. Dacă vrei un instrument care să-ți măsoare tot site-ul cap-coadă, pagină cu pagină, poți instala pagespeed insight, un plugin de wordpress.
17. Optimizarea pentru mobile
Google a anunțat oficial că acest lucru contează, în sensul în care vor penaliza website-urile care nu sunt prietene cu Vizualizarea lor pe mobile. Pentru a-ți testa site-ul folosește google Mobile Friendly Test, dincolo de a-l testa pe telefonul tău. Acolo îți spune exact cum stai cu websiteul
18. Igiena generală a site-ului
Google spune că nu influențează prea mult acest lucru, însă eu am dubii Oricum dacă nu te gândești la google, gândește-te la vizitatorii site-ului. Este important să ai un site curat, acest lucru înseamnă lipsa unor erori. Pentru a vedea dacă sunt erori pe siteul tău, conectează-și site-ul la google webmaster tools și vei vedea dacă ai erori pe site sau nu.
Acolo iți va spune exact ce erori ai. Pe unele le vei putea rezolva singur, pentru altele probabil vei avea nevoie de un specialist. Tot webmaster tools îți arată exact de pe ce expresii din google ajung oamenii pe site-ul tău. Adică vezi pe ce poziție ești și câți oameni dau click pe website-ul tău. Tot în webmaster tools vezi și dacă websiteul tău are probleme structurale sau erori pe care ar fi bine să le corectezi. Webmaster Tools se conectează la websiteul tău la fel ca și google Analytics.
19. Indexarea generala a site-ului folosind sitemap
Tot în webmaster tools vei vedea dacă sitemapul website-ului tău este văzut de goole. Sitemapul il trimite automat yoast dacă-l folosești. Totuși o verificare nu strică niciodată.
20. Optimizarea homepage-ului
Vei vedea că pe anumite expresii cheie google oferă în rezultatele sale hompage-ul unui site și nu neapărat un articol. Acest lucru se întâmplă în principiu, din două motive:
- hompage-ul siteului respectiv este optimizat conform tuturor punctelor care le-am luat în discuție până aici.
- site-ul respectiv este extrem de relevant pentru expresia respectivă, adică are mult conțint pe topicul respectiv.
Poți face și tu același lucru, optimizează hompage-ul corect și pune conținut mult și de calitate pe domeniul respectiv.
21. Folosește protocolul https în loc de http
Discută cu webmasterul site-ului tău să-ți instaleze un certificat de securitate. Acest lucru contează pentru google pentru că se confirmă o identitate a proprietarului site-ului și faptul că există conexiune securizată. Unele certificate sunt gratuite altele sunt contra cost. Cele contra cost au anumite avantaje. Cel mai bine este să ai o discuție cu hostingul tău (acolo unde ai găzduirea site-ului). Mai multe despre
22. Back Links sau link building din exterior
A fost mult timp la modă să-ți înscrii site-ul într-o mie de directoare web pe internet. Adică să pui link către site-ul tău de pe diferite site-uri. Cândva conta mult pentru google acest lucru. Întrucât s-a abuzat de acest lucru, linkurile fiind puse pe siteuri care nu aveau nicio legătură cu site-ul care se vroia promovat, google a spus pas.
Acum pentru google contează doar linkurile care sunt relevante pentru website-ul tău. Adică, dacă pe un blog cineva vorbește despre serviciile tale și pune un link către site-ul tău este ok, însă dacă te apuci și introduci link către websiteul tău pe siteuri de anunțuri nu te ajută prea mult, din contră dacă reputația site-ul de pe care faci trimitere este proastă, sau este folosit în principal pentru așa ceva mai rău te încurcă decât să te ajute.
Tot aici intră și linkurile care-ți vin din rețelele sociale cum ar fi Facebook, Google+, Linkedin, twiter, etc. Cel mai valoros pentru SEO este Google +, mai ales că postările pe google plus apar și în căutările din google.
22. Optimizare SEO pentru vizitatori și apoi pentru Google
Principala greșeală pe care o fac cei neexperimentați în optimizarea seo este să abuzeze de Yoast sau de cuvinte cheie în încercarea de a păcăli Google. Am auzit de multe ori plângerea că google și-a schimbat algoritmul și nu mai apărem în căutări. Despre acest lucru vorbesc mai mult în Marketing Academy, totuși dacă ar fi să-ți dau un răspuns pe scurt ar fi următorul: Îmi pare rău, dacă google își schimbă algoritmul și site-ul îți este afectat.
Acest lucru înseamnă că ai făcut lucrurile greșit sau că ai încercat să fentezi google. Google nu poate fi fentat, în cel mai rău caz îl fentezi pe termen scurt. Pe termen lung, el nu-și schimbă algoritmul, ci de fapt, îi elimină din căutări pe cei irelevanți, pe cei care încearcă să-l păcălească. Dacă scrii strategic și frumos pentru utilizatori și nu faci abuzuri, vei rămâne în google pentru totdeauna.
Cel puțin eu de 10 ani am reușit acest lucru. Gâdește-te în primul rând la utilizatori când faci SEO și pleci din start cu șanse maxime. Google, la final, ține cont de ceea ce fac utilizatorii, deci dacă ești relevant și corect față de utilizatori, google nu are nici-o problemă. În momentul în care nu ești relevant, google te mută în coada listei favorizând-i pe cei relevanți. Poți să instalezi google analytics să vezi exact ce fac vizitatorii pe websiteul tău. Un indicator bun este bounce rate-ul care trebuie să fie cât mai mic, apoi numărul mediu de pagini vizualizate la o vizită, timpul de stat pe pagină.
24. Măsoară în permanență performanțele SEO ale site-ului tău.
În afară de google analitics, webmaster tools poți să mai testezi și alte instrumente de monitorizare a siteului tău cum ar fi: AFREHS, SEO MOZ, Majestic SEO, etc Testeaza si vezi ce te ajută.
În cât timp să te aștepți la rezultate dacă faci optimizare SEO?
Dacă faci optimizare SEO inteligent, dacă lucrurile sunt făcute bine, un articol (post, produs, serviciu, etc) poate ajunge în prima pagină într-un interval de 2-5 luni. Depinde cât de bine este făcut, care este concurența pe zona respectivă și care este vechimea și relevanța websiteului tău pentru zona respectivă.
Eu de regulă țintesc una din primele trei poziții, iar atunci când aloc timp, atenție și respect strategiile, durează maxim 6 luni să ajung în una dintre primele trei poziții. La nivel de detaliu este greu să respecți tot ce am scris mai sus. Și mie îmi este greu, uneori mai uit, uneori nu am răbdare, însă atunci când îmi propun și aloc atenție, fac cat de bine pot aceste lucruri. Uneori conștient fac anumite compromisuri. Și în această pagină am făcut câteva compromisuri, te las pe tine să le descoperi care sunt
Să-ți faci tu optimizare SEO sau să apelezi la specialiști?
Sincer, faci cum vrei. eu cred că te pot ajuta și specialiștii în SEO, poți să-l faci și tu sau poți să mergi pe o combinație între tine și ei. Sun totuși anumite aspecte care nu le poate face nimeni mai bine decât tine care îți cunoști businessul și clienții. Scopul în acest articol a fost sa-ți arăt cât se poate de clar și de pe scurt ce presupune exact, la nivel de execuție optimizarea SEO. Sper că acum îți este mai clar. Poți decide exact ce zone din aceste peste 20 de sfaturi poți să le faci tu și ce zone vrei să externalizezi. Sunt însă sigur că vei lua decizii în cunoștință de cauză, lucru esențial din punctul meu de vedere
Mesaje recomandate
Top 40 tendințe eCommerce pentru 2022
30/07/2021